Håndtering af Forebyggende hjemmebesøg i forbindelse med COVID-19
Forebyggende hjemmebesøg:
Formålet med forebyggende hjemmebesøg er at borgeren, sammen med en forebyggelseskonsulent, kan drøfte sin aktuelle livssituation og eventuelle behov for hjælp til at udnytte egne ressourcer og funktionsniveau.
Tilbuddet om forebyggende hjemmebesøg gives ved direkte henvendelse.
Der er mulighed for at undtage borgere, som modtager både personlig og praktisk hjælp efter §83 i lov om social service. Esbjerg kommune tilbyder ikke forebyggende hjemmebesøg til borgere, der modtager både personlig pleje og praktisk hjælp.
Forebyggende hjemmebesøg tilbydes efter serviceloven § 79a til:
- Alene boende i deres fyldte 70. år
- Årligt besøg til alle i det år de fylder 75 år samt 80 år
- Fra borgeren er fyldt 82 år, skal der tilbydes ét årligt besøg.
- Borgere, fra de er fyldt 65 år til 81 år, og som er i en særlig risiko for at få sociale, psykiske eller fysiske problemer eller på anden måde er i en vanskelig livssituation.
Definition af særlige risikogrupper
- Esbjerg Kommune tilbyder systematisk besøg til alle fra 65 år der har mistet en ægtefælle. Formålet er at forebygge psykosocial mistrivsel.
- Ved henvendelse fra borger eller andre tilbydes besøg til borgere efter lang sygehusindlæggelse samt til borgere der har afsluttet rehabilitering eller træningsforløb, når der ikke er bevilget andre indsatser fra kommunen eller lagt en genoptræningsplan. Formålet er at forebygge genindlæggelser samt give borgerne redskaber til at øge handlekompetencer og bedre mestring af egenomsorg.
- Ved henvendelse fra borger eller andre tilbydes besøg til borgere med anden etnisk baggrund end dansk fra + 65 år. Formålet er at understøtte borgere til sund aldring.
Marts-juli 2020
Borgere, der havde fået tilbudt et forebyggende hjemmebesøg til afholdelse umiddelbart efter nedlukningen, blev kontaktet af forebyggelseskonsulenterne via telefon. Dette med henblik på at aflyse det fysiske besøg og i stedet tilbyde en tryghedssamtale.
Idet indholdet og kvaliteten i tryghedssamtalerne havde karakter af et forebyggende hjemmebesøg, blev disse fremad ændret til registeret forebyggende hjemmebesøg via telefon. Derved reduceres et formentlig stor efterslæb af forebyggende hjemmebesøg når Sundhedsstyrelsens retningslinjer igen tilråder fysiske besøg.
I nuværende situation blev forebyggende hjemmebesøg planlagt til borgere der allerede havde en relation til forebyggelseskonsulenten eller erfaring med forebyggende hjemmebesøg. Efterfølgende er såvel 70 og 75årige blevet tilbudt besøg via telefon. Forud for besøgene sendes brev med tidspunkt og indhold for samtalen.
Erfaringerne med forebyggende hjemmebesøg via telefon, var på trods af de usædvanlige omstændigheder, positive. Det umiddelbare indtryk var, at flere borgere gav udtryk for, at det mere uforpligtende samt betryggende at forebyggelseskonsulenten ikke var fysisk til stede i boligen.
Ud fra en faglig vurdering, eller et ønske fra borgeren, blev tilbudt opfølgende fysisk besøg når Sundhedsstyrelsens retningslinjer igen gav mulighed for dette.
Etiske overvejelser begrundede, at forebyggende hjemmebesøg via telefon til enke/ enkemænd samt ægtepar udelukkende tilbydes i særlige situationer, ofte afsluttende med tilbud om opfølgende fysisk besøg når dette igen var muligt.
August 2020
Med baggrund i Sundhedsstyrelsen retningslinjer blev det igen muligt fra august 2020 at tilbyde besøg i hjemmet. Ved ønske om udsættelse af besøg er dette forsat en mulighed.
I takt med udrulning af vaccinationsprogrammet er der ikke mange borgere der ønsker udsættelse af besøget.